Basso Continuo op groot orgel
Het meespelen van het groot orgel met een koor en orkest was in de muziekcultuur rondom Johann Sebastian Bach (1685-1750) de normaalste zaak van de wereld. Waar vandaag de dag vaak een kistorgel wordt gebruikt, gaven vroegere componisten en musici de voorkeur aan het rijkere kleurenpalet van een ‘echt’ orgel.
Natuurlijk is het belangrijk dat de musici op elkaar zijn ingespeeld en dat er voldoende repetitietijd is. Bij Nederlandse orgels kan ook het audiovisuele contact een punt van aandacht zijn: kun je elkaar goed zien en horen? En natuurlijk moet er worden nagedacht over toonhoogte.
Het monumentale, uit 1719 daterende Verhofstadt-orgel van de Grote of St. Barbarakerk in Culemborg heeft een ‘oude’ toonhoogte van a1=415Hz. Dat is een halve toon lager dan tegenwoordig veelal gebruikelijk is, maar voor muziek uit de bouwtijd van het orgel (waaronder muziek uit de omgeving van Johann Sebastian Bach) is het ideaal.
Op vrijdagavond 1 juli neemt koordirigent Hester Westra de proef op de som. Ze heeft ervoor gekozen om het Verhofstadt-orgel te gebruiken als continuo-orgel tijdens haar eindexamen voor de Master Koordirectie (HKU Utrechts Conservatorium). Dat getuigt van lef en visie.
Tijdens het concert zingt het Kathedrale Koor Utrecht (80 zangers, waaronder de 40 kinderen van groep 7 en groep 8 van de Kathedrale Koorschool Utrecht) de Missa Omnium Sanctorum van Jan Dismas Zelenka (1679-1745). Een professioneel barokorkest verleent hieraan zijn medewerking. Ook klinken er enkele andere bekende en onbekende koorwerken.
Het concert begint om 19 uur, het duurt ongeveer een uur en is evenement is gratis toegankelijk.